Skip to main content

Photographer wanna be - part 2

Hye korang,

Komposisi atau bahasa yang selalu kita dengar adalah composition bermaksud [yang mima paham] dimana kita nak meletakan subject di dalam gambar kita. Banyak jenis komposisi yang sangat familiar dalam dunia photography di adalah [ceiwahhhhh] :

  • Rule Of Third
  • Keseimbangan
  • Garisan
  • Simetri
  • Dept 
  • Framing
Kalau nak tahu lagi banyak korang kena la buat searching banyak.....

Noted untuk pelajaran baru yang mima dapat
  • Kita sebagai seorang photog kena tau komposisi mana yang kita nak guna semasa shoot.
  • Banyak practice on komposisi, bab colour gambar tu ignore je dulu coz kita sedang belajar step by step. [kalau nak kaut semua ilmu sekali pun jammm jugak otak korang nanti]
  • Editing is last benda yang korang kena pikir yang penting hasilkan gambar yang terbaik dulu.. maksudnya - kompo best, gambar best then last skali baru la editing jangan duk excited nak belajar editing...... 
Setakat nie mima masih belajar lagi tentang komposisi... thanks FM banyak bagi tunjuk ajar dan too kak rashidah + cik lee... sharing is caring kan kan.....heeee

so kali ni mima nak kongsi kompo mengarut mima dalam tempoh belajar nie....no one perfect kan..


and FM says "APE BENDA NIE SAYANG???????" lariiiiiiii..........

p/s: kalau ada tersalah info bagi tau eh sifu - sifu

Comments

Popular posts from this blog

1st GIVEAWAY "moment to be remember"

Hye Semua, okay kali nie mima pulak nak buat Giveaway... Ni kali pertama mima buat sebab ade sponsor dari FM theweddingphotog ... tanpa dia xade lah Giveaway nie... So kawan-kawan.... Anda semua dijemput untuk join giveaway nie dengan SYARAT-SYARAT dan TERMA yang ditetapkan... [alamak aii macam serius je bunyi kan] Jadi follower blog mima sebab nanti senang kalau ada apa-apa update tentang giveaway nie.... Add FM di FB beliau -->   Fariz Muhazir Theweddingphotogs   Letak GAMBAR anda dan pasangan yang paling romantik dan menarik tertarik kau memang d'boMM Letak Picture GiveAway diatas dalam Post Entry anda dan di SideBar Dan mintak sangat sangat link kan balik ke blog mima okeh... Sila tulis ayat yang boleh membuatkan anda menang " Saya perlukan giveaway ni sebab.............. " Tingalkan link post entry dia bahagian comment Terima kasih untuk sesiapa yang menyertai pertandingan nie...Tarikh tutup adalah Pada 31 MAY 2011 bersamaan pada hari SELASA..... Hadiah...

Segmen || GEGAR 1 RIBU BLOG APRIL BERMULA

Yeaaahhhhh....mima nak join yang nie...... segmen gegar blog 1 ribu untuk bulan april... rajin betul abg ben nie nak mengumpul blog sebanyak seribu blog link url... so sape yang berminat meyh la join sekaki yup tekan SINI ************* WITH LOVE cikmima

Party Things order by dayah

sticker size 1.5inch hello kitty theme 300psc banner birthday hello kitty theme HAPPY BIRTHDAY NUR ZARA AZZALEA Thanks order beb